بدیل جاگزین ساختن کشت خا شخاش چیست؟
فخرزاد فخرزاد

مزرعه سبز فلک دیدم داس ماه نو

یادم ازکشت خویش آمد هنگام درو

                                                هرکه در مزرعه دل تخم وفا کشت نکرد

                                           زرد رویی کشد از حاصل خویش هنگام درو

 

آقای هولبروک در اجتماع بروکسل سیاست امریکا را در مبارزه با مواد مخدر بی اثر و ناکار آمد خوانده است او اضافه نمود بهتر است هشت صد ملیون دالری را که سالانه امریکا در زمینه مواد مخدر در افغانستان به مصرف میرساند ازین به بعد صرف به کشاورزان افغانستان مساعدت  نماید زیراکه تلاشهای برای ریشه کن کردن کشت خاشخاش نتوانسته بر توانائی شورشیان طالبان برای جمح آوری پول بواسطه تجارت مواد مخدر اثر بگذارد و نتایج مصارف هشت صد ملیون دالر سالانع امریکا را که در چهل سال سابقه نداشته بی نتیجه خوانده است و در ادامه  صحبت هایش گفت یکی ازین عوامل آلوده بودن دستگاه پولیس افغانستان بوده است تربیه پولیس جدید و زمینه سازی اشتغال را برای مردم افغاسنتان یکی از راهای بدیل کشت مواد مخدر خوانده است این سخنان زمانی گفته میشود که نماینده دولت امریکا یک ماه قبل از کاهش 19 فیصد کشت خاشخاش حرف زده و سازمان ملل متحد هنوزهم تخمین میزند که نود فیصد هیروئین جهان در افغاسنتان تولید و قاچاق میشود . در حالیکه هولبروک مهد و عامل خشونت های موجود غرب پاکستان را خوانده و مردم و آگاهان امور بادرنظر داشت گفته های فوق اظها ر میدارند .

که علت گسترش کشت و قاچاق مواد مخدره یکی از افزار خونین کشور کشایان طی سه دهه گذشته بخصوص هفت سال اخیر بخاطر ثروت اندوزی , و مبتلا ساختن به فساد مردمان کشورما و کشورهای منطقه و جهان بوده و می باشد زیراکه یک کشور را زمانی میتوان از تهداب نابود ساخت که مردم آن به فساد آلوده شوند .

مردم و جهانیان همه میدانند قبل از ورود قوت های خارجی ده فیصد خاشخاش موجود در کشور ما کشت نمیشد اما امروز از برکت قدم های آنها افغانشتان به بزرگترین پایگاه مواد مخدر در جهان مبدل شده است .

 که در نتیجه بیش ازیک ملیون پنجصد هزار تن از جمله زنان کودکان جوانان کشور و بیش از 17 ملیون مردمان کشورهای منطقه به این مرض مهلک مبتلا شده اند که فدراتیف روسیه در ردیف اول قرار دارد .

 باوجود جدیت اوباما در مورد محو نابودی این ماده زهرناک .

جای تاسف است که به نسبت مسلط بودن فساد در دستگاه های دولتی امریکا دولت مذکور هنوزهم در مبارزه با مافیا و جنایت کاران بین المللی عاجز میباشد .

 ازهمین لحاظ است که زورمندان , جنایت کاران ,مافیا مواد مخدر در کشورما در تمام بخش به حمایت آنها مسلط بوده و این کشور را برای باشنده گان آن به کرائی داغ و سوزان مبد ل ساخته اند .

از غارت ثروت های مادی , معنوی کشور قصرها بلند منزل ها در داخل و خارج کشور اعمار نموده اند صدها ملیون دالر را در بانک های خارجی ذخیره کرده اند به نسبت تسلط پیداکردن آنها درشاهرگ های اقتصادی به بزرگترین سرمایه داران کشورهای منطقه مبدل شده و مردم ما را ازهمه نعمات های زندگی محروم ساخته اند .

خلاصه اینکه اگر دولت جدید امریکا واقعا˝ خواهان کاهش کشت خاشخاش در کشور ما باشد .

آگاهان امور و مردم ما بهترین بدیل جاگزین ساختن کشت خاشخاش موضوعات ذیل را می دانند .

1 . تقویه قوای مسلح مدرن با جلب افسران متجرب , تحصیل کرده , دلسوز به وطن که از لحاظ کمیت و کیفیت بتوانند مستقلانه از تمامیت ارضی , حاکمیت ملی و استقلال ملی دفاع نماید , زیراکه نیاکان ما گفته اند ( که بالای عسکر خریده گی جنگ نمیتوان کرد )

2 . محدود نمودن صلاحیت های زورمندان , مافیان داخلی و حامیان خارجی آنها , مردم مارا عقیده بر آنست تازمانیکه مافیها دست اول مورد پیگرد قانونی قرار نگیرند نمیتوان با زندانی ساختن هزارها تن دست سوم جهارم درین راه به موفقیت نائیل شد .

3 . جلب وهمکاری صادقانه علما , و روحانیون , استاذان مکاتب سران اقوام و قبایل غرض آگاه ساختن مردم از ضرر این ماده زهرناک وعدم مجاز بودن آن از ناحیه دین مقدس اسلام .

4 . جلب همکاری صادقانه کشورهای منطقه و جهان در مبارزه جدی و قاطع درین راستا .

 زیرا اگر کشورهای مذکور در این رابطه صادقانه همکاری ننمایند نمیتوان یک گام مثبت  درین رابطه برداشت .

5 . مساعد نمودن زمینه کار برای ده ها ملیون افراد بیکار بخصوص جوانان از طریقه تقویه سکتور زراعتی مانند تنظیم امور آبیاری , اعمار و پاک کاری بندها , نهرها , کاریزها و تقسیم عادلانه آب , توزیع کود کمیاوی , تخم های اصلاح شده با کیفیت ادویه ضد آفات حشرات , نباتات  و حیوانات با کیفیت برای سال اول رایگان , توزیع قرضه با شرایطه سهل ایجاد دستگاهای پروسس و صدور میوه جا ت صنایع دستی عسل , میکانیزه ساختن زراعت در تمام عرصه ها , جلوگیری از اجناس تجملی که سبب ورشکست شدن ده ها هزار موسسات خورد و بزرگ ومهاجرت ملیونها تن به خارج کشور گردیده است .

 تورید اجناس با کیفیت مانند مواد استهلاکی , سوخت , ادویه طبی , مواد خام قالین , ساختمانی , دوزنده گی , بافنده گی , نجاری , موبل فلزکاری وغیره .

تقویه جنبش کوپراتییفی دربخش های مالداری , زنبورداری , پیله وری , تربیه ماهی , مرغداری , زراعتی , باغداری , صنایع دستی , خدماتی , ساختمانی , تهیه مواد ساختمانی و غیره در شهرها و روستاها .

احیا و بازسازی نهادهای دولتی مختلط , کوپراتیفی و جلوگیری از لیلام نمودن آنها که زیر نام خصوصی سازی در اختیار مافیای اقتصادی قرار داده شده است .

باید گفت بزرگترین جفا و جنایت را عده از زر سالاران زیر نام بازار آزاد و سکتور خصوصی بالای ملیونها تن افراد کشور ما انجام داده اند باید بدانند .

که این خلق خدایی دارد واه مظلوم سزایی دارد .

حمایت از منابع زیر زمینی , آب , معادن , و جلوگیری از قطع درختان مثمر و غیر مثمر , قاچاق آثار تاریخی , سنگهای قیمتی , جلب ملیونها تن اولاد کشور که تاهنور از نعمات تحصیل محروم شده اند , مساعد نمودن زمینه کار برای جوانان در خارج کشور ایجاد یک اداره سالم و کارایی که در مسیر اراده اکثریت مردم افغانستان حرکت نماید .

مردم را عقیده برآنست همانطوریکه خانم کلنتن از انجام عمکرد گذشته امریکا بالای دولت مکزیک در رابطه به مواد مخدر صورت گرفته است تاسف نموده است آن روز دور نیست که به واقعیت های موجود کشورما به نسبت انجام اعمال تمام جنایات راکه بالای مردم ما انجام داده اند اندامت نکشند .

چیزیکه مایه تعجب ملت ما و جهانیان گردیده است .

هنوزهم مسولین دست اول که مافیای مواد مخدر زیر سایه شان صدها ملیون دالر طی سالهای گذشته به نسبت غضب ثروتهای مادی و معنوی کشور و قاچاق مواد مخدر کسب کرده اند ریاکارانه سنگ صداقت به سینه میزنند .

بزرگان ما گفته اند که آفتاب به دو انگشت پت نمیشود .

خلاصه اینکه جاگزین ساختن بدیل کشت خاشخاش به مبارزه جدی با چالشهای فوق و همکاری صادقانه کشورهای منطقه , جهان بخصوص ایالات متحده امریکا , اتحادیه اروپا نیاز جدی داشته و دارد .

در غیر از آن به وعده های میان تهی و بلند بالا نمیتوان مردم وکشور جهان را ازین آفت بزرگ نجات داد .

به امید آنروزیکه مردم ما از تلک مافیای داخلی و خارجی نجات داده شوند به گفته های خویش خاتمه میدهم .


March 29th, 2009


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات